טיפים לתכנון טיול לארה"ב ולקנדה

תכנון טיול לארה"ב ולקנדה הוא הליך פשוט למדי. יש כאלה שהתכנון הולך להם חלק ובקלות ויש כאלה שבשל עודף מידע ועודף עצות (מכל מי שנסע וראה ורוצה לעזור) מתבלבלים ומוצאים עצמם חסרי אונים. רבים מהם מגיעים אלי לייעוץ, לעתים לאחר שהזמינו טיסות לערים הלא נכונות יש לתכנן מסלול שהוא לא אידיאלי המתחשב באילוצים של הזמנה זו (יש כאלה שלעתים אף נאלצים לבטל את ההזמנה, לשלם קנס ולהזמין מחדש). בעברי הרחוק עבדתי כמהנדסת תוכנה. כאשר למדתי תכנות אחד ממורי טרח להזכיר לנו שוב ושוב ש"חמש דקות של מחשבה חוסכות עשר שעות של תכנות". בפרויקטים בקורס התכנות שעשיתי היו כאלה שישר קפצו למים והתחילו לתכנת ואז לאחר שעות רבות של עבודה גילו שבעצם כל הלוגיקה שלהם אינה נכונה, והיו כאלה שהשקיעו 90 אחוז מהזמן בתכנון וישבו לתכנת רק לאחר שעות רבות של מחשבה. בד"כ אני מאלה שאוהבים לקפוץ למים ולהתחיל לעשות מבלי לתכנן מראש אבל בתכנון טיולים כמו בתכנות חייבים להשקיע טיפונת מחשבה לפני – בעיקר בשלבים שלפני הזמנת כרטיסי הטיסה.

להלן אם כן תוכלו למצוא טיפים לתכנון טיול לארה"ב ולקנדה – מידע על שלביו השונים של תכנון טיול רצוי. אם תעקבו אחר שלבים תכנון הטיול יהיה קרוב לוודאי קל ומהנה. ומי שמה שכתוב להלן נשמע לו מייגע מדי (תכנון טיול לחו"ל כרוך בלא מעט עבודה) יכול לתאם איתי פגישת ייעוץ ולדלג תוך כמה שעות של פגישה באופן מטאורי בין שלב לשלב.

1. בודקים שיש דרכון בתוקף וויזה לארה"ב (לקנדה אין צורך בוויזה). אם אין ויזה מתחילים בהליך הוצאתה.

2. מחליטים איפה נוחתים ומאיפה ממריאים:

שלב זה הוא למעשה החשוב ביותר והמהותי ביותר בתכנון הטיול. במהלכו צריך כמובן להחליט איפה רוצים לטייל. האם מעדיפים את דרום מערב ארה"ב הכוללת שילוב של מדבריות אדומים ונוף חופי האוקיינוס או שרוצים לנסוע אל צפון מזרח ארה"ב בה נופים נהדרים של יערות עבותים? שלב זה הוא השלב הקשה ביותר בתכנון. במהלכו מתרחשות רוב הטעויות – למשל החלטה לנסוע לפלורידה בספטמבר שיא עונת ההוריקנים או לחילופין החלטה לנסוע לילוסטון בחודש אוקטובר עונה בה אזור זה מתכסה מעטה עבה של שלג. לאחר שלב זה (במידה וההחלטות של שלב זה היו נכונות) הכול הרבה יותר קל וההתלבטויות המעיקות הופכות לתכנון מהנה.

3. בונים שלד בסיסי של מסלול הטיול, בסגנון הבא:

21.7 – טיסה לילה לסן פרנסיסקו ונחיתה בצהריים בעיר, לינה: סן פרנסיסקו

22.7 – טיול בסן פרנסיסקו, לינה: סן פרנסיסקו

23.7 – טיול בסן פרנסיסקו, לינה: סן פרנסיסקו

24.7 – נסיעה לשמורת יוסמיטי, לינה: יוסמיטי, שעות נסיעה:3

25.7 –  טיולים ברגל בעמק של יוסמיטי, לינה: יוסמיטי

26.7 – נסיעה ללאס ווגאס, לינה: לאס וגאס, שעות נסיעה 7

וכן הלאה…

בשלב זה ובשלב הקודם כדאי מאוד להסתייע בספרי סדרת מסלולים בהם מגוון הצעות למסלולי טיול (גם אם לא בוחרים אחת מבין ההצעות שבספר אפשר ללמוד מההצעות הללו המון ולהסתייע בהן וליישם בטיול קטעים מהן). אפשר לטייל בארה"ב גם עם ספרים של סדרות אחרות (למשל לונלי פלנט או איווטניס) אבל קשה מאוד לתכנן טיול מראש עם ספרים של סדרות אחרות (הספרים הללו יעזרו לכם בעת הטיול אבל לא יעזרו במאומה לתכננו). אין היום עוד ספרים בשוק הספרים כדוגמת "מסלולים" שעוזרים בשלב התכנוני הזה.

ניתן גם להיעזר בשלב זה בפורום של אתר זה.

4. בודקים שהטיול מתוכנן נכון:

באופן כזה שפארקי השעשועים של דיסני למשל לא נופלים על יום שבת או יום ראשון, או ביקור בשמורת יוסמיטי למשל לא נופל על סוף השבוע של 'יום הזיכרון' (Memorial Day, יום שני האחרון במאי) או 'יום העבודה' (Labor Day, יום שני הראשון של ספטמבר) שהם עמוסים מאוד באופן יחסי באתרי הטבע (מידע נוסף על תאריכי חגים לאומיים ניתן למצוא בפרק המידע השימושי של כל ספריי). במקרה הצורך ניתן בשלב זה לעשות לטיול הזזה לכאן או לכאן של כמה ימים.

5. מזמינים כרטיס טיסה ולמטיילים בקרוואן – מזמינים קרוואן:

הכי נוח לטוס בארה"ב בטיסת לילה (דרך ניו יורק), יותר זול לטוס דרך אירופה. בכל מקרה כדאי מאוד להזמין את כל הטיסות כולל טיסות הפנים כמקשה אחת (אחרת תאלצו לשלם על מזוודות בטיסות פנים וכן אם יהיה עיכוב באחת הטיסות אף אחד לא ייקח אחריות). מקום נוח להתחיל בו את החיפוש הוא האתר של חברת איסתא. אם מצאתם משהו מתאים באתר שווה לנסות להתקשר לאיסת"א ולנסות לבקש מעט הנחה או פרישה בתשלומים (לפעמים זה עובד….).

מי שמתעתד לטייל בקרוואן צריך בשלב זה להזמין גם קרוואן. מומלץ לדבר עם חברת ההשכרה של הקרוואן לפני שמזמינים טיסה (כדי לוודא שיש קרוואנים פנויים במחיר סביר ביעד המבוקש), לקבל מהם הצעה, להזמין טיסה ואז מיד להזמין את הקרוואן.

6. מזמינים מלונות ו/או חניוני לילה:

דחוף להזמין מלונות בכל מקום בו תשהו בסוף שבוע ובחג לאומי. כמו כן דחוף להזמין מלונות במקומות שידועים מראש כבעייתיים כמו למשל יוסמיטי (קליפורניה), ברייס (יוטה) או טופינו (בריטיש קולומביה, קנדה). ברוב המלונות מדיניות הביטולים נוחה למדיי כך שניתן להזמין ובמקרה הכי גרוע לבטל.

לגבי חניוני לילה. אם רוצים ללון בחניוני הלילה הציבוריים היפים שבשמורות הטבע כדאי להזמין לינה מבעוד מועד. חלון ההזמנות לאתרים בחניונים נפתח כמה חודשים לפני תאריך ההגעה (משתנה בין שמורה לשמורה), למשל, אם אתם רוצים ללון בשמורת הארצ'ס ביוטה תוכלו להזמין מקום החל מחצי שנה לפני המועד בו תרצו ללון בשמורה. כמו במלונות גם במקרה זה יד מקומות הידועים מראש כבעייתיים כמו למשל: יוסמיטי (קליפורניה), שמורת הארצ'ס (יוטה), (בריטיש קולומביה, קנדה), שמורת הרי הרוקי האמריקאים (קולורדו) ועוד. באופן כללי מציאת מקום בחניון לילה יפה היא אתגר. כדאי לא להתמהמה עם הזמנה זו שכן התחלופה (לינה בחניון פרטי צפוף) אינה מלבבת בלשון המעטה.

7. קונים מפות ומפורטות וספר טוב ומתחילים לתכנן את הטיול לפרטיו:

השלב הזה מתחיל בקניית מפות מפורטות (המפות הטובות ביותר לארה"ב וקנדה הן מפות AAA  שניתן לרוכשן בממסי וכן כאן באתר) וספר טוב (על הספרים של סדרת מסלולים כבר שמעתם?) ומתחילים לקרוא. השלב הזה צפוי להיות השלב המהנה ביותר, במיוחד אם החלטתם נכון בשלבים 5-1. לעתים עולות בשלב הזה תהיות כמו – "אויש, חבל שלא הקצבתי בתוכנית עוד יום באזור מואב עבור רפטינג בקולורדו" וכדומה. יחד עם זאת כאמור אם השלבים הקודמים בוצעו כהלכה ומתוך מחשבה שלב זה צפוי להיות כייפי ביותר. זה השלב לקרוא על מסלולי ההליכה בשמורות ולבחור מבניהם, לבחור פעילויות ואטרקציות ואם צריך – להזמין להן מקום וכדומה. יש כאלה הרוצים לסגור את התכנון הזה לפרטיו עד השלב האחרון (לו"ז מפורט ברמה של מה עושים כל דקה) ויש כאלה שמסתפקים במשהו כללי יותר ומשאירים מקום לספונטאניות (כמו שצריך לדעתי).

8. מזמינים רכב:

את הזמנת הרכב אפשר לעשות עכשיו או בשלב מוקדם יותר – לאחר הזמנת הטיסות. נקודות חשובות שכדאי לשים לב אליהן בנוגע לשלב זה:

מומלץ לשכור רכב דרך סוכן נסיעות בארץ, למשל דרך אופרן
למשפחות של מעל שני ילדים מומלץ לשכור מיניוואן. רכב זה אינו יקר משמעותית מרכב רגיל והוא מקל מאוד על מרחקי הנסיעה הארוכים ומאפשר אחסון רב של ציוד. שימו לב – ברבים מהמיניוואנים (למשל בדוג') מקום רב לאחסון בתאים לרגלי המושב האחורי.
שכירת רכב באמצעות סוכן נסיעות בארץ זולה בדרך כלל בהרבה משכירתו בסוכנות  חברת ההשכרה בחו"ל.
השכרת רכב בארה"ב והחזרתו בקנדה (או ההפך) בדרך כלל אינה אפשרית.
יש ליידע את סוכנות השכרת הרכב במקרה של העברת רכב לקנדה או לארה"ב. במקרה של העברת רכב לקנדה כדאי להצטייד במסמך המראה שיש לכם ביטוח צד ג' שהוא חובה בקנדה אבל אינו חובה בארה"ב.
אם מטיילים במקומות בהם יש סיכוי לקרח, שלג (למשל יוסמיטי במרץ או ההרים הלבנים באפריל או הרי הרוקי הקנדיים או האמריקאים בעונות המעבר) כדאי  לשכור רכב 4 על 4 או לשכור/לקנות שרשראות שלג (בעיקר ליתר ביטחון). אפשר לרכוש שרשראות בכל חנות אביזרי רכב בעלות של פחות מ-100$. אפשר להחזיר את השרשראות בתום הטיול ולקבל את הכסף חזרה במידה ולא השתמשתם בהם. שימוש בשרשראות אינו מסובך.
לילדים קטנים חובה ברוב המדינות בארה"ב וכן במחוזות קנדה להשתמש בבוסטר עד גיל מבוגר מאשר בארץ. החוקים משתנים ממדינה למדינה אך בקליפורניה למשל חובה החל מה-1.1.12 להשתמש בכיסא רכב/בוסטר עד גיל 8 או עד גובה 143. כדאי להביא מהארץ (זה לא נחשב כמזוודה) או לרכוש בחו"ל (זה יותר זול מלשכור).
כדאי מאוד להקפיד לקרוא בספרי 'מסלולים' בפרק מידע שימושי על ההבדלים בין חוקי הנהיגה בישראל לחוקים בארה"ב/קנדה.

9. עושים רישיון נהיגה בינלאומי.

10. אורזים, עולים על המטוס מטיילים ונהנים.

הערה אחרונה לסיום: כדאי כמובן להתחיל בתהליך כחצי שנה או יותר לפני מועד הטיול (אחרת המחירים עולים וההיצע קטן) אבל אפשר גם לארגן יופי של טיול גם אם מתחילים לתכנן רק חודשיים או שלושה לפני.

עקבו אחרי האינסטגרם שלי
0

8% הנחה

על שכירת רכב בארה"ב וקנדה

דרך חברת אופרן

לחצו כאן להזמנה