נדידת הלווייתנים האפורים

כתבה זו מיועדת לכל המתכננים לנסוע למדינת קליפורניה במהלך חופשת פסח. חודשי האביב הן הזמן הטוב ביותר לראות בה את נדידת הלווייתנים האפורים לאורך חופיה הנהדרים של מדינה זו. זהו הזמן בו הלוטרות, אריות הים וכלבי הים וגוריהם הקטנים נצפים במספרים גדולים לכל אורך קו החוף, ובעיקר באזור מפרץ מונטריי ודרומה לו.

וזה גם הזמן בו ניתן לצפות במימיה של מדינה נהדרת זו בלא מעט לויייתנים אפורים (היונק הימי הרשמי של מדינת קליפורניה שאורכו מעל 15 מטרים), בד"כ אימהות וגוריהן העושות דרכן צפונה מהמפרצים החמימים של בחה קליפורניה (מקסיקו) שם נולדו הוולדות, אל עבר חופי אלסקה. באלסקה יש בקיץ התפוצצות אוכלוסין של מזון – המים וקרקעית הים מלאים בו כאילו היו מרק סרטנים סמיך, והלווייתנים זוכים לכמה חודשים של ארוחה דשנה ובלתי פוסקת.

לקראת הסתיו שעות האור באלסקה מתמעטות, והמזון כמעט ונעלם. בשלב זה עוזבים את המקום אחרוני הלווייתנים המתחילים שוב לנדוד דרומה, חזרה למקסיקו, שם יבלו את החורף ושם גם ייוולד דור חדש של לווייתנים. בנדידתם זו משלימים הלווייתנים האפורים מסע שאורכו (הלוך חזור) כ-20,000 ק"מ, מסע הנדידה הארוך ביותר שאותו עורכים יונקים על פני כדור הארץ.

כיום מונה אוכלוסיית הלווייתנים האפורים מעל 20,000 פרטים, אולם עד לפני שנים לא רבות נראה עתידם של יונקים ימיים אלה עגום. ציד לווייתנים העמיד את אוכלוסיית הלווייתנים האפורים על סף כליה, אך למרבה המזל החלה התעוררות לשמירה עליהם שזכתה בדקה ה-90 להישגים, ובשנת 1971 הטילה ארצות הברית איסור גורף על ציד לווייתנים בשטחה. הודות לכך התאוששו הלווייתנים האפורים, ואלפים מבניהם נצפים כאמור מדי שנה לאורך חופי המדינה.

הדרך הטובה ביותר לזכות לראות יצורים מרשימים אלה היא על ידי יציאה לשיט קצר בעקבותיהם. חברות רבות מוציאות טיולים מסוג זה (העיירה מונטריי היא המקום המומלץ ביותר לצאת ממנו לשיט), אולם גם למי שאינו יוצא לשיט יש סיכוי טוב לצפות בלווייתנים בחודשי החורף, מכל מקום לאורך קו החוף, בתנאי שהוא מצויד בזוג עיניים טובות (משקפת גם עוזרת) ובהרבה סבלנות. הדרך הטובה ביותר לזהות לווייתן היא על ידי זרנוק המים שהוא מתיז בכל פעם שהוא עולה לנשום. בעקבותיו מגיעים בדרך כלל גבו של הלווייתן וזנבו.

לאחר שנשם חוזר הלווייתן למעמקים ומגיח שוב לאחר כמה דקות, ומנקודת תצפית טובה ניתן לראותו עולה לפני המים. מקומות מומלצים במיוחד לצפות מהם בלווייתנים מהחוף הם: לכל אורך כביש מספר 1, המונומנט הלאומי ע"ש קברילו (Cabrillo National Monument) בקרבת סן דייגו והכף בו שוכן המגדלור של פוינט רייס (Point Reyes Lighthouse) מצפון לסן פרנסיסקו.

לסרטון על אודות נדידת הלווייתנים לחצו כאן

ראו כאן את מפת נדידת הלווייתנים האפורים לאורך חופי מערב צפון יבשת אמריקה מבחה קליפורניה בדרום ועד חופי אלסקה בצפון:

עקבו אחרי האינסטגרם שלי
0