איי סאן חואן, איים של שלווה

אז נסעתי לארה"ב לטיול ארוך של למעלה מחודש וחצי, לקראת המהדורה הרביעית של ספר ארה"ב מערב מסלולים שצפויה לצאת לאור עוד כשנה/שנה וחצי, כדי לטייל במקומות שלא יצא לי לבקר בהם שנים רבות – אחד המקומות הללו הוא איי סאן חואן (San Juan Islands) – אריכיפלג קטן של איים שתחום בין חופי צפון מערב מדינת וושינגטון במערב, בין האי ונקובר במזרח ובין חצי האי אולימפיק בדרום. את שלושת הימים האחרונים ביליתי בשלושה איים – אורקס (נקרא על שם מגלה עולם ספרדי ולא על שם לווייתן האורקה – זאת למרות שאכן יש במי האזור לווייתני אורקה רבים), סאן חואן ולופז. התחבורה בין איי סאן חואן הוא במעבורות, שבעונה זו של השנה היו ריקות מאד. השיט במעבורות הוא חוויה נהדרת המאפשרת אתנחתה של התרגעות וצפייה בנוף.
מבין האיים, אורקס (Orcas) הוא ההררי ביותר, ומפסגת הר קונסיטיטשן שמרכזו נצפה נוף למרחקים – הרחק עד לעיר ונקובר, לרכס הרי הקסקייד, להר הגעש בייקר ולהרי חצי האי אולימפיק. באורקס יש גם כמה אגמי מים מתוקים שאפשר להתרחץ בהם ולשוט בהם, וכן אתרי קמפינג נהדרים לצד חופיהם. כדאי להקדיש לאי יום טיול.
סאן חואן הוא הגדול מבין האיים והוא המגוון ביותר וגם המיושב ביותר. פריידי הרבור היא העיירה המרכזית באי, ובה שוכן מזח המעבורת. כמו באורקס – גם בסאן חואן יש מפרצים ציוריים, אלא שכאן יש יותר חופים (בכולם גזעי עצים שהביאו עמם לחוף גלי הם), יותר שטחים פתוחים ויותר תצפיות למרחקים לאורך כבישי האי. בסאן חואן יש גם כמה מגדלורים ציוריים (באחד מהם יש תחנת האזנה לשירת הלווייתנים) וכן אתרים היסטורים (בקנה מידה מקומי) המנציחים את מחנות הכוחות האנגלים והאמריקניים ששהו באי באמצע המאה ה-19 (וכמעט הגיעו לכדי מלחמה בשל מאבק סביב חזיר – שלמרבה השמחה היה הקורבן היחיד של אותם אירועים – שזכו לכינוי "מלחמת החזיר"). האי סאן חואן גם מנוקד בחוות חקלאיות ציוריות וכמו כל איי סאן חואן – בבתי נופש מעוררי קנאה. כדאי להקדיש לאי יום טיול או יותר.
לופז (Lopez) הוא אחד האיים המיושבים, שאליהם יש קו מעבורת, הקטנים ביותר. את לופז לא הכרתי קודם והביקור בו היה מפתיע במיוחד. יש באי כמה נקודות שיופיין בל יתואר כמו למשל מפרץ וותמאוצ' ושארק ריף פארק (למרות השם אין כאן כרישים, אבל יש שפע לוטרות וכלבי ים), בנוסף על חופים יפים וחניוני לילה שהם סוף הדרך (למשל בפארק אוטיס). אדמת האי חקלאית ברובה וחופי האיים ברובם בבעלות פרטית (ויש כאן הקפדה יתרה על איסור כניסה לשטחים פרטיים כולל חופים שהשילוט בהם – "אין כניסה" בולט במיוחד). נראה שבלופז יש יותר תושבים קבועים מאשר באיים האחרים ופחות בתי קיט (והבתים באי עושים רושם גם פחות אמידים). הנסיון לשמור על התיירות על "אש קטנה" כנראה תורם לכך שמקומות הלינה באי לא מאוד רבים – כך שאם מטיילים באי בשיא העונה כדאי להזמין מקום מבעוד מועד. לופז הוא אולי המקום המושלם ביותר מבין כל האיים לטיול אופניים ולשיט בקיאקים במפרצים הציוריים השלווים. כדאי להקדיש לאי יום טיול.
איי סאן חואן הם יעד טיול נהדר למי שמחפש לשלב כמה ימים של שלווה בעת טיול אל צפון מערב ארה"ב. רוב התיירות באיים היא מקומית ולכן ביקור באיים מאפשר לחוות את מדינת וושינגטון מנקודת מבט מעט פחות ממוסחרת. מי שאוהב לשוט בקיאקים ימיים, מי שרוצה לצאת לשיט לווייתנים וכל מי שנהנה מחופי אוקיינוס וממפרצים ציוריים – זהו ללא ספק המקום עבורו. משתפת כמה תמונות מהאיים הנהדרים הללו. מזג האוויר האיר לנו פנים באופן יחסי – כפי שמשתקף ודאי בתמונות (ואם אתם מחפשים מקומות לינה מומלצים – ממליצה מאוד על בית ההארחה הזה באי אורקס – פשוט אך בטוב טעם, ועל בית ההארחה הזה באי לופז – ברמה מעט יותר גבוהה וגם כן יפה ונעים במיוחד, ובמלון הזה בעיירה פריידי הרבור שבאי סאן חואן).י
יאיי סאן חואן פסגת האי אורקז
הנוף מפסגת הר קונסטיטיושן באי אורקס
סרטון המראה את הנוף מהר קונסטיטיושן באי אורקס בפנורמה של 360 מעלות
איי סאן חואן מעבורת
מעבורת, ובאופק משמאל – והר הגעש בייקר
איי סאן חואן אפילו התמרורים יפים
מהירות הנסיעה המותרת באיים איטית, עובדה התורמת לאווירה הרגועה
איי סאן חואן, סתם שולחן פיקניק ועדיין כה יפה
מקום מושלם לפיקניק (: אי אפשר לראות זאת בתמונה אבל על האי הקטן יש מושבת כלבי ים
איי סאן חואן הר בייקר
הר בייקר מתנשא מעל האי סאן חואן
בתי נופש בונבוניירה… מעוררי קנאה
אפילו תיבות הדואר באי סאן חואן הן ציוריות
המגדלור של שמורת ליים-קילן
שרידי האמריקן קמפ
בטן המעבורת
בית הארחה ציורי ביישוב לופז שבאי לופז, ראו מידע כאן
כלבי ים בשארק ריף פארק
איזה חיים… יאכטות, בתים מול המים… ככה זה נראה באי לופז
הר בייקר באופק במפרץ וותמאוצ'
דרך צידית ציורית ביער באי לופז
י
כמה אנקדוטות לגבי בעלי החיים המאכלסים את איי סאן חואן:
למרות שמדובר באיים קטנים, שאורכם של הגדולים שבהם הוא 20 ק"מ, חיים באיים איילים רבים. לפני כמה שנים הגיע אף דוב בשחייה לאי אורקס (הוא הורדם והועבר להרי הקסקייד) וכן אייל קנדה לאי לופז. בדומה לאוסטרליה, שניים מבין האיים (סאן חואן ולופז) מלאים בארנבונים שהובאו לכאן במאה ה-19, על-ידי האדם. לסאן חואן הובאו בעקבות זאת שועלים כדי שירסנו את אוכלוסיית הארנבונים, בהיעדר טורפים.
עושרם של איי סאן חואן וסביבתם הוא ללא ספק בחיים שמתחת למים. בשעות השפל נחשפים על-פני המים אצות ענקיות מהסוג למינריה (קלפ), כוכבי ים ענקיים הנאחזים על הסלעים, שושנות ים המסתתרות באזורים לחים, ועוד מגוון של חסרי-חוליות. קצת יותר עמוק מעבר לקו-הכרית, מאכלסים את המים תמנונים ענקיים (הגדולים בעולם), שאורך מוטת זרועות הציד שלהם מגיע לארבעה מטרים. התמנון הענק חי עד שש שנים ומגיע למשקל של 45 קילוגרם. הוא טורף צדפות, סרטנים וכו', ולמרות גודלו הוא יכול לחדור לכוכים קטנים ולמקומות צרים. כדי "לבלבל" טורפים פוטנציאליים הוא מסוגל אף לשנות את צבעו, וכך להסוות את עצמו. למרות גודלו הרב ושמונה זרועותיו האימתניות, אין הוא מסוכן, עובדה שוודאי לא מפחיתה את הבהלה במפגש עמו.
גולת הכותרת של טיול באיי סאן חואן הם היונקים הימיים. כלבי-ים ולווייתנים אינם מראה נדיר במפרצים שבין האיים. מכל מקום ובכל זמן (בעיקר בקיץ) יוצאות הפלגות לחיפוש ותצפית אחר לווייתנים.

 

עקבו אחרי האינסטגרם שלי
0